Itt a nagy lengyel bejelentés: megcélozták Magyarországot, az is kiderült, miért

Tények bizonyítják a változást.

Szeles verseny és nagy izgalom várható a csütörtökön rajtoló Kékszalagon, amelyet a technológia segítségével a világ bármelyik pontjáról élőben lehet követni, az elsőktől az utolsókig.
Csütörtökön reggel 9 órakor rajtol Balatonfüredről az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő vitorlásversenye. A Balatonfüred–Balatonkenese–Siófok–Keszthely–Balatonfüred útvonalon légvonalban 150 kilométer a táv, a szintidő 48 óra – idén 2800 indulót és 550 hajót várnak a startnál. A nyári csúcsszezonban egyébként is rengetegen pihennek a Balatonnál, a több száz hajó látványát pedig azok is imádják, akik az év többi részében egyáltalán nem foglalkoznak a sportággal, nem véletlen, hogy sokan ezekre a napokra időzítik a szabadságukat, még a külföldiek is.
Ezt is ajánljuk a témában
Tények bizonyítják a változást.
A Kékszalag egy önálló brand, amelyet mindenki ismer. A filozófiánk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a hagyományok megőrzése és a technológia fejlődése között
– emelte ki Holczhauser András, a versenyt szervező Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára. Hozzátette: a Kékszalag a vitorlázás és a Balaton ünnepe, amely iránt óriási az érdeklődés, de a hatalmas távolság és a több száz résztvevő hajó miatt a versenyt lehetetlen a partról követni teljes egészében.
A megoldás érdekében a Magyar Telekom bejelentette: a szövetség digitális partnereként dedikált Campus-hálózatot hoz létre a verseny idejére, amely lehetővé teszi, hogy a képek és adatok megszakítás nélkül érkezzenek a tó teljes területéről a balatonfüredi Telekom Stúdióba. A telekommunikációs cég azt ígéri, az okoseszközök segítségével a világ minden tájáról követni lehet majd a versenyt, a dedikált hálózatra több vízi, parti és drónkamera – köztük éjjellátó kamerák is – csatlakoznak, így nem csak a rajt, a befutó és az élmezőny küzdelme lesz élőben látható. A Kékszalag kapcsán egyébként régi igény volt ez: a vitorlástársadalom sokáig remélte, hogy a technológia segítségével nem csak a favoritokat lehet majd látni a képernyőkön, hanem azokat is, akik hat helyett 36 óra alatt teszik meg a távot.
A balatonfüredi sajtótájékoztatón azt is megjegyezték, hogy a győri Széchenyi István Egyetemmel közösen tavaly bemutatott, azóta pedig továbbfejlesztett GPS-alapú nyomkövető rendszer minden induló hajóra felkerül, így a szervezők, a versenybírók, a résztvevők és a nézők is percre pontosan követhetik a hajók aktuális pozícióját és mozgását.
Ezek a megoldások teszik a vitorlázást a szélesebb közönség számára is izgalmassá, átélhetővé és szerethetővé
– mutatott rá Holczhauser András.
Ezt is ajánljuk a témában
A balatoni tókerülő viadal Európa legrégebbi, leghosszabb távú és legtöbb résztvevőt vonzó vitorlásversenye az idén is Balatonfüredről indul, s már online is tudják követni élőben a szurkolók.
Erről beszélt Gémesi Jóka, a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fifty marketingvezetője is, aki szerint fontos cél, hogy a vitorlázás minél jobban értelmezhető és látható legyen. A technológia mellett persze egy izgalmas versenyre is szükség van: tavaly 120 ezren nézték az élő közvetítést és több mint félmillióan látták a közösségi médiában, hogy a Fifty-Fifty 1 óra 48 perces hátrányból, elképesztő hajrával, óriási izgalmak közepette nyerte meg a versenyt az utolsó métereken. A 2024-es Kékszalagot egyébként 510 hajóból 456 teljesítette, a 41 óra után befutó Proseccót a Fifty-Fifty köszöntötte a célban.
Ami a Balatont is érintő természeti változásokat illeti, a címvédő csapat kormányosa, Józsa Márton a Mandinernek azt mondta, az elmúlt években azt tapasztalták, hogy a klímaváltozás hatására szelesebbé vált a tó, de az alacsony vízállás, valamint a hínárhelyzet is befolyásolhatja a versenyüket.
Az előrejelzések egyébként idénre is szeles Kékszalagot mutatnak: a szakértők szerint a nagyobb szélben sokkal látványosabb felvételek születhetnek a legjobb hajók sebességéről, ugyanakkor a gyenge szélben jelentősebb változások történhetnek a versenyben, így szorosabb lehet a küzdelem. A címvédőnél úgy látják, a mostani mezőnyben van legalább öt olyan hajó, amelyek minden körülmények között jó eséllyel pályáznak a győzelemre.
A Kékszalagot felvezető Fehér szalag mindenesetre a gyenge szélről és az óvásról szólt: a 300 hajóval induló, a tó közepén szinte teljes szélcsend mellett megrendezett versenyt a Fifty-Fifty nyerte meg, egy perccel megelőzve az RSM Sailing Teamet. Ám az RSM a befutó után óvott, mert a Fifty-Fifty kisérő motorosának személyzete a szabályok ellenére nem viselt mentőmellényt, ezért a csapatot végül kizárták. A Kékszalag rekorderei úgy kommentálták a döntést, hogy a hajó teljesítménye látványos volt a gyenge szélben, nagyon szép taktikával előzte meg riválisait és ez az indok biztosan nem befolyásolta a végeredményt.
„A Fehér Szalag megmutatta, hogy a gyenge szél is milyen izgalmakat és taktikai kihívásokat tartogat, de várjuk a Kékszalagra ígért jó szelet” – jegyezte meg Holczhauser András.
Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka